دبستان پروین اعتصامی بروجرد

فعال سازی دانش آموزان در درس املا

فعال سازی دانش آموزان در درس املا

درس املا به کفتن املا وتصحیح آن خلاصه نمی شود وباید به موازات آن به اقدامات دیگری مبادرت ورزید ، به این منظور می توان ساعت هایی از درس املا را به گفتن املا وتصحیح آن و ساعت هایی را به انجام فعلیت هایی که موجب تقویت درس املا و کسب خلاقیت و فعال کردن دانش آموزان شود اختصاص داد ، از جمله :

فعال سازی دانش آموزان در درس املا

درس املا به کفتن املا وتصحیح آن خلاصه نمی شود وباید به موازات آن به اقدامات دیگری مبادرت ورزید ، به این منظور می توان ساعت هایی از درس املا را به گفتن املا وتصحیح آن و ساعت هایی را به انجام فعلیت هایی که موجب تقویت درس املا و کسب خلاقیت و فعال کردن دانش آموزان شود اختصاص داد ، از جمله :

1- دانش آموزان ، الفبای فارسی را هم به اعتبار اسم آن ها (همزه ،الف ، ب ، پ، و ..... ) وهم به اعتبار صدای آن ها با مصوت مثلا (ء ا ب پ و .......... ) بخوانند ، هر دانش آموزی آن ها را در جمع هم کلاسان به هر دو شکل از حفظ بخوانند و آن ها را در دفتر املای خود با خط خوش بنویسند . این تمرین و تکرار در آغاز سال تحصیلی پایه های ابتدایی (به جز سال اول ) و راهنمایی و متوسطه ( البته به اجمال ومختصر ) بسیار مفید خواهد .

2- از دانش آموزان خواسته شود الفبای خط فارسی را از جهات مختلف گرو ه بندی کند و هر گروه را در جدول یا بر گه هایی که برای همین منظور اختصاص می دهند ، با استفاده از رنگ های متنوع درشت نویسی کنند . مثلا گروه حرف های نقطه دار ( یک نقطه ای ها ) ، دو نقطه ای ها ، سه نقطه ای ها ، حرف های نقطه بالا ، حرف های نقطه پایین ، گروه حرف های بی نقطه ، گروه حرف های هم شکل (ب، پ ، ت ، ث ) ، گروه حرف های متصل ( ب ، ج ، س ، ش ، ........) ، گروه حرف های منفصل ( ا ، د ، ذ ، ....... ) ، گره حرف های پر دندانه ( س ، ش ، ) ، گروه حرف هایی که صدای واحد دارند ( ء ، ع / ت ، ط / س ، ث ، ص / ح ، ه / ز ، ذ ، ض ، ظ / غ ، ق ) گروه واج هایی که حرف واحد دارند ( واج __ و واج « ه » ملفوظ حرف « ه » / واج __ واج « واو » حرف « و » ، گروه حرف های خاص عربی ( ء ، ث ، ج ، ... ) ، گروه حرف های خاص فارسی ( پ ، چ ، ژ ، گ ) گروه حرف های مشترک فارسی و عربی ( ا ، ب ، ث ، ج ، ...) ، گروه حرف هایی که چند شکل کتابتی دارند ( غ ، ، ، غ ) و گروه حرف های دیگری که معلم خود آنها را استخراج کرده است و نیز نحوه ی سر هم نویسی حرف های یک کلمه با عنایت به تنّو ع گروه های آنها مانند صحیح ، مصمّم ، چهچهه و دانش آموزان می توانند با بریدن و جدا کردن حروف درشت عناوین روز نامه ها ، گروه حرف های مورد نظر را روی برگه یا دفتر املای خود بچسبانند .

3- کلماتی مختوم به حروف متّصل ( مانند معلّم ، هم کلاس ، مشترک ) و کلماتی مختوم به حروف منفصل ( مانند دانش آموز ، قاصد ، بصیر ) به دانش آموزان داده شود تا آنها را با فعل های ربطی « ام ، ای ، است ، ایم ، اید ، اند » یا ضمیرهای « ا م ، ت ، اش ، مان ، تان ، شان » یا نشان های جمع و یای نکره و .... بنویسید . و با مقایسه ی آنها تغییرات و گونه های مختلف املای هر یک را بیان کنند . در مراحل بعدی می توان نمونه هایی از کلمات مختوم به « آ ، او ، ای ، های بیان حرکت ، واو بیان حرکت ، همزه

را انتخاب کرد . مانند « دانا ، دانشجو ، قاضی ، صاحب خانه ، خریدار ، رادیو ، کارمند جزء ، خسرو ، اهل ری » و از دانش آموزان خواست تا تمرین قبلی را با این کلمات که به مهارت و دقّت بیش تری نیاز دارد بنویسند و آنها را با هم مقایسه کنند .

4- خطّ نسخ و روز نامه ای ( همان که در سال اوّ ل دبستان آ موزش داده می شود و کتاب ها معمول با آن چاپ می گردد ) دانش آ موزان با خطّ تحریری ( خطّی که از سال دوّم دبستان به بعد آموزش داده میشود و زیر بنای خطّ نستعلیق است ) از طریق نوشتن متن هایی با آن دو در دو ستون ، مقایسه کنند و تفاوت و تغییرات حرف های هر یک را از جهت دندانه ، قوس ، کشیده نویسی ، زاویه ، طول و ... استخراج و ارائه نمایند . مثال : بهروز در مسابقه شرکت کرد . بهروز در مسابقه شرکت کرد . و یا نمونه هایی از هر یک را به دیگری تبدیل کنند .

5- از دانش آموزان خواسته شود هر بار صفحاتی از کتاب فارسی یا سایر کتاب های درسی همان پایه و یا کتاب های دیگری را که می توان معرفی کرد ، پیش از گفتن املا از آن ها به دقت مطالعه کنند و کلمات وترکیباتی را که تشخیس می دهند ارزش واهمیت املایی دارند استخراج کنند و در دفتری که از قبل به صورت الفبایی تنظیم شده بنویسند و توضیحات تکمیلی را به آن ها اضافه کنند .

6- استخراج کلمات و ترکیبات یاد شده را می توانند از طریق برگه ( فیش ) نویسی انجام دهند و پس از تکمیل توضیحات ( نوع کلمه ، معنی کلمه ،جمله ای که آن کلمه را شامل شده است ، صفحه و سطر کتاب ) ، آن ها را در ساعت درس املا به صورت الفبایی ارائه دهند . این برگه نویسی می تواند تا پایان سال ( هر دو هفته مثلا 20 صفحه ) و برای کل کتاب های درسی هر پایه و نه منحصرا کتاب فارسی ادامه یابد . تنظیم مکرر و نهایی برگه ها ، دانش آموزان را با شیوه های فرهنگ نویسی و استفاده از فرهنگ لغت ها بیش تر آشنا می سازد .

7- نقش حرف های خاص عربی در فارسی وگروه حرف های یک صدایی و همچنین مبحث مهم اشتقاق و نیز کلمات متشابه و متضادبرای دانش آموزان تدریجا و مداوم تشریح گردد . واز دانش آموزان خواسته شود نمونه های رایج آن ها را در سایر کتاب های درسی خود – علاوه بر کتاب فارسی- بیابند وپس از مقایسه و بررسی آن ها را ارائه دهند .

برچسب ها: فعال سازی دانش آموزان در درس املا ,

[ بازدید : 1317 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 10 آذر 1393 ] [ 8:37 ] [ خانم کائید ]

[ ]